تبیان، دستیار زندگی
استریپ» در نقش مكرمه قنبری جدی شد «مریل استریپ» بازیگر هالیودی در فیلم یك كارگردان ایرانی‌الاصل نقش«مكرمه قنبری» نقاش زن ایرانی را بازی می‌كند. «علی بلبلی»فرزند مرحوم «مكرمه قنبری» با اعلام این خبر گفت: بیش از یك سال اس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی هنری



بازی «مریل استریپ» در نقش مكرمه قنبری جدی شد

«مریل استریپ» بازیگر هالیودی در فیلم یك كارگردان ایرانی‌الاصل نقش«مكرمه قنبری» نقاش زن ایرانی را بازی می‌كند.

«علی بلبلی»فرزند مرحوم «مكرمه قنبری» با اعلام این خبر گفت: بیش از یك سال است كه كار برای ساخت این فیلم شروع شده و تهیه كنندگان هالیودی بعد از فوت مادر به ایران آمدند و از تمام عكس‌ها،نقاشی‌ها و زندگی مادر عكس و فیلم تهیه كردند.در حال حاظر فیلم‌نامه توسط یك نویسنده هالیودی كه خانم انگلیسی است درحال نوشتن است و «مریل استریپ» نیز برای بازی در این نقش موافقت كرده است ولی هنوز با توجه به اینكه قرار بود تغییراتی در آن صورت بگیرد كار به اتمام نرسیده است.

هم اكنون یك كارگردان ایرانی‌الاصل كارگردانی این فیلم را به عهده گرفته است و قرار است ایشان با انتخاب بازیگران خوب برای این فیلم، فیلمبرداری آن را آغاز كند.

وی ادامه داد: در خصوص زندگی و هنر مادر فیلم‌های زیادی ساخته شده است كه ازجمله می‌توان به فیلم مستند«ابراهیم مختاری»اشاره كرد كه در بیش از 10 جشنواره جهانی شركت كرد و جایزه اول را گرفت و یك كارگردان زن امریكایی نیز به ایران آمده بود و مستنداتی را در باره زنان ساخت كه زندگی افرادی مثل مادر من ،فروغ فرخ‌زاد و چند شخصیت دیگر در این فیلم به تصویر كشیده شد.كه این فیلم ها به خودی خود درجهان تاثیرات بسیاری را گذاشتند و در واقع اینها و همچنین نمایشگاهی از آثار مادر در آمریكا باعث ایجاد ساخت چنین فیلمی شد.


12 فیلم كوتاه تهران در بخش آسیا پاسفیك

12 فیلم در بیست و سومین جشنواره فیلم كوتاه تهران به بخش مسابقه آسیا پاسفیك راه یافت.

به نقل از كمیته روابط عمومی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران، در بخش آسیا پاسفیك كه امسال برای اولین بار در این جشنواره برگزار می‌شود و به آثار تولیدی در سطح كشورهای منطقه آسیا می‌پردازد؛ 12 فیلم در بخش مسابقه انتخاب شد.

براساس این گزارش، فیلم‌های محك ساخته ریوولاها از كشور هندوستان، سوار كار خردسال به كارگردانی یولی آنداری از اندونزی، كفش‌های گمشده اثر سانیف اولك از كشور سنگاپور، حجاب ساخته فحد شیخ از پاكستان، هرج و مرج به كارگردانی جی مهیانگ از چین، خرمن اثر ارافونگ راكساساد از تایلند، قهرمانان با دیوانگان جدید ساخته نوریل ام جارتیو از كشور فیلیپین، رقصان در باد به كارگردنی ماتیم ریدها از عراق و مصر، آخرین مسابقه اثر الكس از نپال، سایه و باد ساخته ‌آرین آنیال ارسلان از تركیه و ده ساله به كارگردنی وانگ چیاری از تایوان و من عرب هستیم از ایران آثار راه یافته به بخش مسابقه هستند.

جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران به منظور ارتقاء سطح آگاهی، تجربه و بینش نسل جوان و با هدف بسط ارزش‌های والای انسانی، دینی و فرهنگی، پرورش هنرمندانی متعهد، نوگرا، و توانمند، 30 آبان الی 5 آذرماه در تهران برگزار می‌‌شود.


الوند: با برخوردهایی كه با «تله» شد كارگردانی «زن دوم» را پذیرفتم

«سیروس الوند» كارگردان فیلم «زن دوم» درباره پذیرش كارگردانی این فیلم به جای «احمد امینی» گفت: پیش از این قرار بود «زن دوم» توسط «احمد امینی» كارگردانی شود.خودم را آماده كرده بودم كه فیلم خاتون را بسازم، فیلمنامه‌ای كه سال‌هاست دوست دارم بسازم و مدتی هم هست كه فیلمنامه‌اش آماده شده بود و می‌خواستم درخواست پروانه ساخت بدهم و خودم تهیه و كارگردانی كنم. با برخوردهایی كه با فیلم «تله» شد و هنوز این فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است سرخوردم و احساس كردم،انگار نمی‌شود راحت به جامعه نگاه كرد و مسایل و معضلات را در جامعه نشان داد.

وی ادامه داد: در همین حال و هوا بودم كه فرشته طائرپور پیشنهاد كارگردانی «زن دوم» را داد. فیلمنامه و رمانی كه بر اساس آن فیلمنامه نوشته شده بود را خواندم و به نظرم رسید كه كار عاشقانه و پرشوری است و فضای‌اش كمی دور از كارهای من است اما خیلی برایم جذاب بود. به نظرم رسید كه می‌شود از آن یك فیلم خاص و متفاوت با فیلم‌های معمولی كه ساخته می‌شود، ساخت. به هر حال با حال و هوایی كه داشتم پذیرفتم كه این فیلم را كار كنم و با آقای امینی كه قرار بود قبلا فیلم را كارگردانی كنند، صحبت كردم و به رسم همكاری از ایشان اجازه گرفتم و مشغول شدم و پروانه ساخت به نام من صادر شد.

«الوند» درباره خصوصیات خاص فیلم «زن دوم» گفت: فیلم یك حال و هوای عاشقانه دارد و باز هم در یك بستر اجتماعی و موقعیت بحرانی می‌گذرد كه یك زن در آن قرار می‌گیرد. این فیلم شاید نگاه زنانه‌ای به مسایل داشته باشد .ولی به هر حال من به عنوان یك امانت‌دار می‌خواهم نگاه نویسنده را به فیلم تبدیل كنم و امیدوارم در انتها فیلم همچنان در زمره كارهای من شناسایی شود و مختصات و جنس فیلمسازی من را هم داشته باشد.


سیزدهمین جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در"بوستون" برپا می‌شود

سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی در موزه‌ی هنرهای زیبای "بوستون" برگزار می‌شود.

این جشنواره با نمایش فیلم‌هایی از عباس كیارستمی، محسن مخملباف، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، مجید مجیدی، تهمینه میلانی، اصغر فرهادی، نیكی كریمی و فیلمهای مستندی از مهرداد اسكویی، بهمن كیارستمی از 10 نوامبر تا 3 دسامبر (19 آبان تا 12 آذرماه) در بوستون آمریكا برپا می‌شود.

براساس این گزارش، فیلمهای كه در این جشنواره از كارگردانان ایرانی به نمایش درخواهند آمد عبارتند از: "پنج" عباس كیارستمی، "فریاد مورچه‌ها"، محسن مخملباف، "خون بازی" رخشان بنی‌اعتماد، "سگهای ولگرد" مرضیه مشكینی، "بیدمجنون" مجید مجیدی، "یك بوس كوچولو" بهمن فرمان آرا، "ماهی‌ها عاشق می‌شوند" علی رفیعی، "به آهستگی" مازیار میری، "چهارشنبه سوری" اصغر فرهادی، "چند روز بعد" نیكی كریمی،‌ "كارگران مشغول كارند‌" مانی حقیقی،‌ "آتش بس" تهمینه میلانی و "شب بخیر فرمانده" از انسیه شاه حسینی به نمایش هستند.

‌ در بخش مستند این جشنواره نیز فیلم‌های "دماغ به سبك ایرانی" به كارگردانی مهرداد اسكویی، "بهجت صدر": میترا فراهانی، "تهران،‌انار ندارد" مسعود بخشی ، "صداهای سكوت" و فیلم "كمانچه" بهمن كیارستمی به نمایش گذاشته می‌شوند.



«نیكی‌كریمی» در «زن دوم»

حضور «نیكی‌كریمی» در فیلم «زن دوم» به كارگردانی «سیروس الوند» قطعی شد.

«سیروس الوند» كارگردان فیلم سینمایی «زن دوم» گفت: فعلا در مراحل پیش‌تولید قرار داریم.بازی نیكی كریمی در نقش اصلی فیلم قطعی است و باقی بازیگرها تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.از دیگر عوامل فیلم ،غلامرضا آزادی به عنوان فیلمبردار مشخص شده است.تهیه‌كننده فیلم هم بر عهده فرشته طائرپور است.

وی درباره زمان آغاز فیلمبرداری كار گفت: فیلم فضای پاییزی دارد و من بیشتر برگ‌های زرد و خیابان‌های خزان زده را می‌خواهم و از طرفی فكر می‌كنم با توجه به اینكه خانم كریمی درگیر فیلمی هستند ،كار ما آذر و دی ماه فیلمبردای انجام شود.

پیش از این قرار بود «زن دوم» توسط «احمد امینی» كارگردانی شود.